19/03

19 maart 2022 - Dassa-Zoumè, Benin

Twee schildklieringrepen zoals stilaan standaard is. Meer dan 2 op één dag is trouwens duidelijk niet haalbaar , als wij als chirurgen en anesthesist dit al zouden kunnen, sterilisatie, patientenwissel, recovery etc draaien reeds op volle toeren, en dat niet in het minst dank zij de toppertjes die we in ons team mee hebben. Dr Agbadebo staat zoveel hij kan "mee aan tafel", wat zonder meer goed is.

Soeur Blanche heeft het heel druk vandaag, vanmiddag ontvangt ze een 50-tal gasten voor een groot feest. Moeder overste is er ook niet en dus trekken Monique en Anny naar hotel JECO met de vraag naar een gids voor de geplande uitstap van morgen. In een mum van tijd verschijnt een gids in de bar waar we hem opwachtten.  Vrij snel komen we tot een vergelijk ivm de te bezoeken plaatsen en de wandeling. De voormiddag ziet er vrij goed gevuld uit. De namiddag willen we gaan zwemmen, er is immers een zwembad in dit hotel en voor de rest eens lekker uitrusten.

Tegen 12u wordt monsieur Nazaire verwacht om ons met de lunch naar het ziekenhuis te brengen. Terwijl zij op hem op het buitenterras van het "auberge" wachten, genieten beide dames van een kleurrijk defilé van mooi uitgedoste dames en heren op weg naar het feest.

Inmiddels is het gebruikelijk geworden om s'avonds buiten in open lucht te dineren. Momenteel is het volle maan en die verschijnt vanachter een enorme granietheuvel tov onze "auberge" en dit aan zo'n hoog tempo dat het ons blijft verbazen. We zijn inmiddels ook wat anders gekleed voor het diner. Het grabbelen met blote voeten in de rode zandgrond hebben we wijselijk achterwege gelaten. De meesten dragen nu een lange broek en sokken in gesloten schoenen, dit alles flink overgoten met een sausje Deet.

Net wanneer we aanstalten maken om terug te gaan naar ons nachtverblijf verschijnt plots de naaister met de kledij die we door haar hebben laten maken. We kunnen niet snel genoeg vertrekken, zo nieuwsgierig zijn we om alles te kunnen passen. Volgt een mooie modeshow met veel "oh's", "whaw's" en vooral veel plezier. We verbazen ons over het prima vakmanschap van deze jonge Beninoise en feliciteren haar hiervoor. Her en der zijn wel kleine retouches nodig maar na wat we hebben gezien zijn we ervan overtuigd dat dit ook wel in orde zal komen.