24/03

24 maart 2022 - Dassa-Zoumè, Benin

Laatste operatiedag met de laatste twee schildklieroperaties op de planning.

Na lang aandringen hebben we er eindelijk werk van gemaakt om de stilte in het OK te vervangen door wat muziek. Sam had zijn pc meegenomen en op verzoek van Jos wordt er Jazz gespeeld. Tot ons internet volledig plat valt en we genoodzaakt zijn om over te schakelen naar de persoonlijke muziek van Sam, voor sommige toch wel een teleurstelling. Aicha bood zich meteen aan om persoonlijke DJ te zijn om toch de sfeer er in te houden. Er wordt stilletjes heen een weer gewiebeld aan tafel en als je goed luisterde ook zachtjes meegezongen. Na de eerste patiënt wordt ook meteen de volgende gevraagd, het is duidelijk dat de muziek ons extra energie heeft gegeven. Intussen worden de studenten vlijtig onder de vleugels genomen van onze specialisten. Ze krijgen de kans om elk om beurt nog eens aan tafel te staan en tijdens de operatie te instrumenten. Maar ook bij anesthesie krijgen ze de kans om een tube tijdens de inductie en onder supervisie van Maurice te plaatsen. Ze hebben enorm veel geleerd de voorbije twee weken en zijn het hele team hiervoor heel dankbaar.

Na de middag wordt er ook al werk gemaakt van het terug inpakken van de Revive-koffers. Het is een wikken en wegen, wat moet/kan blijven voor de nazorg van de laatst geopereerde patiënten versus wat moet er absoluut terug worden meegenomen.

Rond 17u, wanneer het team zo goed als klaar is met opruimen na de 19de en allerlaatste schildklieroperatie van deze missie, wordt iedereen vriendelijk verzocht om zich met gezwinde spoed naar de grote vergaderruimte van het ziekenhuis te begeven. We moeten  plaatsnemen en wachten op de vooraanstaanden van de gezondheidszorg van het departement. Jos en Maurice moeten verplicht gaan zitten aan weerszijden van de stoel van de president/voorzitter. Veel poespas voor een ruimte die ons op de lachspieren werkt van zodra wij er alleen worden achtergelaten en in afwachting van de eigenlijke vergadering met de prominenten. Die ruimte blijkt immers ook als opslagplaats `te fungeren zodat we ons hebben moeten wringen tussen vanalles en nog wat zoals autobanden om te kunnen gaan zitten. De directeur  komt als eerste binnen, gevolgd door de penningmeester, en ???  Wanneer plots ook de DDS "le Directeur Départementale Sanitaire" binnenkomt, staat iedereen recht.

Om beurten spreken alle lokale prominenten hun welgemeende dank uit t.a.v. van onze missie. Hieruit mag ook blijken dat zij er nooit eerder hadden bij stilgestaan dat het aantal gevallen met een opgezette schildklier in hun regio zo groot was. Immers, ook zij zijn hard geschrokken van de meer dan 400 patiënten die zich hebben opgegeven voor deze operatiecampagne nadat er door hen een oproep hiervoor werd gelanceerd.

Als laatste komt ook nog de echtgenote van de burgemeester aan het woord die in zijn naam ook dit team van Revivevzw van harte bedankt. Alle dankwoorden eindigen steevast met het uitspreken van de hoop op vervolgcampagnes gezien de hoge nood.

Finaal gaat iedereen nog eens samen op de foto.

Om 20u hebben we met Dr. Agbadebo, Anesthesisten Hubert en Miriam, OK-verpleegkundige Aïcha en monsieur Martin (chef sterilisatie)  afgesproken in L'Escape 410, een lokaal restaurantje, voor het afscheidsdiner die we hen in naam van Revivevzw aanbieden als welgemeende dank voor de fijne, aangename samenwerking deze afgelopen weken.