18/03

18 maart 2022 - Dassa-Zoumè, Benin

Voor deze vrijdag zijn er 2 operaties gepland.

Soeur Blanche heeft voor iedereen een lekker omeletje klaargemaakt als ontbijt. Zij doet haar uiterste best om ons zo goed als mogelijk te verwennen. Zij haalt er zelfs haar kookmap met Beninoise recepten bij om uitgelegd te krijgen wat ze van plan is om klaar te maken. Vanmiddag wordt het "Atassi", een mix van rijst met bonen met daarop een lepel dikke tomatensaus. Hierbij serveert ze ook een geroosterde vis. Jammer maar de lunch kan de meesten onder ons niet echt bekoren en Anny heeft heel wat om uit te delen aan familieleden van patiënten die hier op het ziekenhuisterrein zitten te wachten. Een man pakt haar plots stevig vast en bedankt haar uitbundig. "Vous êtes Dieu!" roept hij "Vous, les blancs, vous êtes Dieu!, on vous remercie pour tout ce que vous faites ici!". Hij krijgt hierbij veel bijval van het drietal naast hem. Onder het gemompel van "C'est fait avec trés grand plaisir" maakt Anny haar snel uit de voeten en keert ze terug naar de veilige lunchplek, het bureau van Dr. Agbadebo. Daar is er trouwens airco, een grote luxe want buiten is het vandaag 40°C.

De operaties verlopen allebei zonder problemen. We zijn (voor het eerst) klaar om 16.30u. Tijdens de eerste ingreep hebben we twee maal stroom uitval (en telkens zonder overname van de ziekenhuis-noodgroep): de eerste maal kort na de incisie, duurt 11 minuten. Tijdens zo'n uitval durven we niet verder werken. Je kan wel met een (batterij bediende) hoofdlamp werken, maar je hebt geen coagulatie. De anesthesie loopt gelukkig zonder meer verder: de monitor heeft een autonomie met batterij, Maurice moet wel op manuele ventilatie overschakelen. De tweede stroompanne was gelukkig net na de wondsluiting.

Sam wil eens graag een sectio meemaken. Hij heeft er een dubbel gevoel bij, en was in elk geval al sterk onder de indruk van één der zwangere dames die op weg naar de bevallings(sectio) tafel een breed bloedspoor naliet.

1. Gerwin Claes:
    19 maart 2022
    Wat een leuk verhaal!
    Zulk een dankbaarheid moet jullie enorm veel voldoening geven.

Goed bezig!