25/03 inpakken en busreis

25 maart 2022 - Dassa-Zoumè, Benin

Het is 25 maart en onze laatste momenten in Dassa  zijn aangebroken. 's Ochtends vertrekken we voor de laatste keer naar het hospitaal om patiënten te ontslaan en om de Revive koffers op te halen. Sam beslist om deze tocht (het is ondertussen al meer dan 30°) al lopend te ondernemen. Hij is al enorm ver als wij (van in onze taxi) hem zien lopen in zijn rode t-shirt. Als bij een echte atleet blijft de juichende volgwagen achter hem tot bij zijn aankomst in het ziekenhuis. Voor de lokale inwoners zal het een raar zicht geweest zijn! In 14 minuten en 50 seconden klaart hij de klus, hetgeen bij dit weer echt geen sinecure is.

Aangekomen in het ziekenhuis, zijn we toch wat opgelucht dat de patiënten het goed stellen en dat er zich tijdens de missie geen calamiteiten hebben voorgedaan. Gezien de beperkte mogelijkheden van het ziekenhuis waren we hier immers niet op voorzien. De patiënten tonen hun dankbaarheid volop. Onze handen worden meermaals gekust en Jos gaat op de foto met een immer gelukkige dame. Het is natuurlijk fijn om op deze manier afscheid te nemen.  De koffers worden efficiënt ingeladen.

Na het inpakken gaan we nietsvermoedend voor de laatste keer eten in de auberge bij Soeur Blanche. We worden verrast met feestelijke muziek en een mooi gedekte tafel. Anny en Lisa zetten hun beste dansbenen op. Aïcha wordt als een echte popster gefotografeerd door een meute gillende studenten.

Soeur Blanche heeft 3 gangen voorzien. Voor de meesten onder ons blijkt dit wat te veel van het goede, en is het lekkere slaatje reeds meer dan voldoende. Gelukkig redt Sam onze eer door verschillende grote porties op te scheppen, hetgeen Soeur Blanche duidelijk weet te appreciëren. Bij een hongertje zal hij de komende weken steeds bij haar welkom zijn.

Nadien vertrekken we naar Cotonou in onze "Baobab express". We komen aan in AMCES hotel en  zetten ons gezellig rond onze grote flessen Beninoise & Sprite.