17/03

17 maart 2022 - Dassa-Zoumè, Benin

De logistiek krijgt als opdracht om uit te zoeken wat we zoals kunnen doen op onze vrije dag, komende zondag. Naar de mis gaan is een optie die zeker bij moederoverste in goede aarde zal vallen maar wel ene die op weinig enthousiasme kan rekenen. We zullen zien.

Bij het ophalen van de lunch in de "auberge" passeert Anny een aantal jongens die onder de palmbomen zitten om er hun lesopdracht uit te voeren. Op het domein van de zusters van Lourdes is er eveneens een beroepsschool en de jongens volgen er een opleiding tot elektricien. Voor hun neus een groot bord met stopcontacten, schakelaars, bedrading en lampen. Op de vraag of zij die lampen ook kunnen doen branden, nemen ze het hele gevaarte met zijn vieren op en dragen het naar het bordes naast het klaslokaal om het bord te kunnen aansluiten op het net. De lampen branden niet! Oeps! Anny belooft hen een voetbal als ze er toch in slagen. Zeer enthousiast gaan ze de uitdaging aan en het duurt niet lang als ze met een stralende glimlach de lampen kunnen doen schitteren. Als ze even later dan ook hun beloning in ontvangst krijgen gaan ze met plezier op de foto met een smile van oor tot oor en met de resterende lestijd wordt er gevoetbald.

Vandaag staan er drie operaties op het programma. De middelste van deze ingrepen gebeurt bij een kind. Wat we eerst diagnosticeerden als een branchioma, blijkt peroperatief een enorm cystisch hygroma te zijn, werkelijk inoperabel. We moeten dus "quasi onverrichter zake" opnieuw sluiten. De cyste is wel geëvacueerd, maar nieuwe vulling valt te verwachten. Behandeling met scleroserende middelen zal dan moeten worden uitgevoerd. Dit wordt met Dr Agbadebo besproken. Ook minder goed nieuws wordt door deze mensen (de ouders in dit geval) met bewonderenswaardige berusting aanvaard.

Na beëindiging van het operatieprogramma en de afsluitende tour op zaal beslissen we in groep aan de taxi te verzaken en te voet naar ons logement te gaan. Een wandeling van een 35 minuten met veel lawaai, rook en slechte luchtjes over drukke straten, maar er is wel véél te zien.