16/03

16 maart 2022 - Dassa-Zoumè, Benin

Iedereen start vandaag vanuit het ziekenhuis.

Het chirurgisch team heeft vandaag terug 2 operaties op de planning.

Beide ingrepen lopen goed, bij de laatste verliezen we toch nog veel tijd omdat we revisie doen wegens vermoeden van bloeding in het (gesloten) operatieveld. Uiteindelijk blijkt het bloed uit een vat in de huidrand te komen. Je kan geen risico's nemen: toezicht in de ontwaak "reanimatie" kamer is zeer beperkt.

Monique en Anny trekken er weer samen op uit en nadat ze de gegevens (rekeningnummer en naam) hebben gekregen van de persoon die de CO2 adsorptiekorrels vanuit Cotonou kan leveren. Het geld hiervoor dient eerst te worden gestort en pas dan wordt er geleverd. Wij moeten hiervoor dus eerst naar de bank. Daar aangekomen ontdekken ze dat ze geen rekeningnummer maar een telefoonnummer hebben gekregen maar geen nood, ze treffen een behulpzame bankbediende die hen verder helpt en ervoor zorgt dat de gevraagde geldtransactie kan worden doorgevoerd. Op hun vraag om hiervan een bewijsje te krijgen, wordt evenwel negatief geantwoord. Dit is een verrassing, als dat maar goed komt.

Op onze vraag wordt vanavond de tafel buiten gedekt. Het is er heerlijk van temperatuur en het spaghettirecept smaakt voortreffelijk.

Het is al donker wanneer de naaister langs komt. Daar de elektriciteit inmiddels ook is uitgevallen trekken we met zijn allen terug naar ons slaapverblijf waar er wel licht is via een noodgenerator. Zonder licht kan de naaister onze lijven maar moeilijk opmeten, hé. Het kiezen van het modelletje en het nemen van onze lichaamsmaten wordt een leuke bedoening. De naaister gaat deskundig tewerk, haar compagnon noteert zorgvuldig en Soeur Blanche helpt en geeft raad waar ze kan. Ze geniet duidelijk van haar onverwachte rol. Wij vallen opnieuw achterover van de prijs, voor het maken van een bloes, een rok en een broek betaal je nog geen 4 euro!!! Zeg nu zelf!