15/03 dag 1 op het OK

15 maart 2022 - Dassa-Zoumè, Benin

Vandaag starten we met de eerste schildklieroperaties. Na enkele vertragingen (vb. infuus moest nog worden aangekocht! Patiënt was even zoek), konden we eindelijk beginnen aan hetgeen waarvoor we zijn gekomen!

Ondanks kleine probleempjes verlopen de operaties over het algemeen vrij vlot ...  op een onsteriele vlieg op het operatieveld na. De temperatuur in het operatiekwartier is quasi perfect. Het team is dan ook zeer complementair en vlug op elkaar ingespeeld. De enige donkere wolk die boven ons hangt, is een mogelijke stroompanne, waardoor we wel eens in de problemen zouden kunnen komen.

Ondertussen vergezelt Monique Anny naar de stad om inkopen te doen. Zij wandelen aldus naar het hospitaal. Daar nietsvermoedend aangekomen worden zij vrijwel onmiddellijk aangeklampt. Halima had reeds een bezoek moeten brengen aan de interne pharmacie om fysiologische oplossing aan te kopen, blijkt te injecteren paracetamol toch noodzakelijk te zijn, dreigt er een tekort aan spuiten van 10cc, en is er ook vraag naar steristrips en steriele handschoenen van 7,5. Zij moeten dus op hun stappen terugkeren.

Maar ... op naar een toffe woensdag op het OK.

Ondertussen zijn het aankoopduo van de dag met monsieur Nazaire, de persoonlijke chauffeur aangeduid door het ziekenhuis, op zoek naar een pharmacie buiten het ziekenhuis om de ontbrekende items te vinden. De eerste apotheek blijkt een "ladiespharmacie" want een 8-tal (!) dames bemannen dit. De vraag van Monique naar paracetamol wordt positief beantwoord maar als ze eraan toevoegt dat ze hiervan 20 stuks nodig heeft, kijkt de apothekeres haar met grote ogen aan en is ervan overtuigd dat ze het niet goed heeft verstaan, niet verwonderlijk met die mondmaskers. Uiteindelijk kan ze er ons toch 15 verkopen. Bij de volgende vraag van Monique, 100 spuiten van 10cc, valt de apothekeres al helemaal achterover maar die spuiten kunnen ze wel leveren en plots krijgen die 2 blanke madammen de belangstelling van het volledige damesteam van de pharmacie. Met grote belangstelling kijken ze al uit naar de volgende vraag ... steriele handschoenen zonder latex en steristrips. Jammer maar helaas, dit kunnen ze niet leveren.

Monsieur Nazaire rijdt ons dus naar een tweede apotheek, tot onze grote verbazing ditmaal enkel bemand door een 8-tal mannen. Vanaf nu hebben we het over de dames- en de herenapotheek. Maar ook de heren kunnen ons niet verder helpen met de ons ontbrekende items.

Aicha reageert hierop gevat met : "Het is goed dat er eens iets ontbreekt, we zouden bijna vergeten dat we in Afrika aan het werk zijn!"

Er is ons vandaag nog iets opgevallen. We worden steevast aangesproken met "Bonsoir" al is het midden in de voormiddag!

Velen van het team zijn gecharmeerd door de kleurrijke Afrikaanse outfits en zouden zich wel zoiets willen aanschaffen. Halima zet haar schouders onder dit project en spreekt soeur Blanche, de kokkin van onze "auberge" hierover aan. Aldus zien we na het diner van vanavond een dame opdagen met een grote tas vol mooie Afrikaanse stoffen. Voor de ene is de keuze snel gemaakt, voor anderen is het een wikken en wegen maar uiteindelijk vinden de meesten tot een stofje naar eigen smaak. Van de prijzen vallen we achterover, zo goedkoop!

Morgenavond komt de naaister langs ... weer iets om naar uit te kijken!