Teamvoorstelling, de trip naar Benin

12 maart 2022 - Cotonou, Benin

Onze missie wordt georganiseerd door Revive, een Belgische vzw voor medische hulp in Africa, cfr https://www.revivevzw.be.

Ons team is als volgt samengesteld (volgorde van jong naar minder jong):

Lisa en Sam: student verpleegkunde van de Artevelde hogeschool. Fungeren als omloop OK verpleegkundige, bijstand bij inductie van de narcose, assistentie aan tafel bij ingrepen, bij postoperatieve verbanden, samenstelling van operatiesetten en van medicatie pakketten.

Valerie: assistent NKO chirurg. Consultatie preoperatief, dossier samenstelling en beheer, operatieplanning. Assistentie bij en zelfstandig uitvoeren van heelkundige ingrepen. Postoperatieve klinische opvolging.

Aicha: verpleegkundige met IZ ervaring. Idem supra (Sam en Lisa) met meer nadruk op taken als inductie van narcose en toezicht bij de opvolging in postoperatieve recovery. Iconografie tijdens de consultatie activiteiten.

Halima: OK verpleegkundige en instrumentiste. Instrumenteert bij alle ingrepen, verzorgt de samenstelling van heelkunde setten, reinigen en steriliseren van instrumenten.

Jos: NKO chirurg. Consultaties, patienten selectie, samenstelling operatieplanning, operaties, dossierbeheer, klinische opvolging

Monique: contact met de thuisbasis van Revive. Assistentie bij klinische opvolging van patiënten. Assistentie bij logistieke taken.

Anny: logistiek in de brede zin. Organisatie van alles wat niet met de medische activiteiten te maken heeft.

Maurice: Anesthesie. Patiënten selectie. Recovery.

De vlucht verloopt over Abidjan en heeft bij de start een uur vertraging door de noodzaak een herstelling aan de catering installatie van het vliegtuig te doen. Verder vlekkeloos verloop.

We landen in Cotonou rond 22.00u. De hitte die ons overvalt en de vele geuren roepen herinneringen op aan eerdere Afrikaanse reizen. Passage door grenscontrole en het ophalen van de bagage verloopt vlekkeloos. Geen enkele koffer ontbreekt, een hele opluchting. Geld afhalen uit de muur gaat zonder meer, 1€ is 650 CFA. Afhalen aan het bankloket gaat veel trager en het kopen (herladen) van een SIM kaart is al helemaal rampzalig traag, zodat we dit naar een later moment verschuiven.

Transfer naar hotel AMCES gebeurt met 3 auto’s - vooral het volume van de bagage is hierbij een hinderpaal. Gelukkig zijn mensen niet zo statisch als een reiskoffer zodat in de laatste taxi de rest van de groep, 5 personen, kan worden gepropt samen met alle rugzakken. This is Africa!

In AMCES serveert men een fel gesmaakt avondmaal. We zijn blij ons bed te zien.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Reislogger:
    15 maart 2022
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!